Lula Look

Alfabet witamin i mikroelementów: witamina A

20.04.2009
A A A Drukuj
Beta-karoten - sposób na piękną skórę?

Witamina A występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego jako retinol i jego pochodne, natomiast w roślinach - jako prowitamina A, czyli karoten (najpopularniejszą odmianą jest beta-karoten).

Beta-karoten jest naturalnym barwnikiem występującym w roślinach. Ludzki organizm przekształca w witaminę A. Co ważne, zażywanie beta-karotenu (w formie pożywienia czy tabletek) jest bezpieczniejsze, aniżeli łykanie witaminy A, gdyż gromadzona jest ona w wątrobie (ryzyko hiperwitaminozy), natomiast nadmiar beta-karotenu wydalany jest wraz z resztkami pokarmowymi, ale też magazynowany w tkance tłuszczowej. Zbyt duże spożycie nie stanowi zagrożenia dla organizmu, spowoduje jedynie zabarwienie skóry na żółtawy kolor.

Jak działa witamina A?

Przede wszystkim zapobiega wysychaniu i rogowaceniu nabłonka, pomaga w regeneracji komórek. Zwalcza wolne rodniki, których nadmiar, spowodowany m.in. działaniem promieni słonecznych, ale też dietą bogatą w cukry i tłuszcze (fast food'y) oraz zanieczyszczeniem powietrza, atakuje komórki, m.in. przyczyniając się do przyspieszenia procesu starzenia skóry. Brak witaminy A upośledza także widzenie.

fot. Shutterstock

Objawy niedoboru

- sucha skóra
- łamliwe, przesuszone włosy
- wysypka skórna
- kruche i wolno rosnące paznokcie
- problemy z widzeniem po zmroku (tzw. kurza ślepota)
- brak apetytu

Objawy nadmiaru

- wypadanie włosów
- swędząca, sucha skóra
- bóle głowy, wymioty, krwawienia dziąseł
- powiększenie wątroby i śledziony
- zażółcenie skóry
- uczucie rozdrażnienia

Dawka dzienna witaminy A, jaką powinna przyjmować kobieta w wieku 16-59 lat wynosi ok. 800 g (mikrogramów). Dla porównania, zbliżona ilość witaminy A znajduje się w 10 gramach wątróbki wołowej, 50 g marchwi czy 100 g żółtka jaja kurzego.

Co jeść?

Niezwykle bogatym źródłem witaminy A są: wątroba, tran, żółtko jaja, mleko, masło śmietankowe (produkty pochodzenia zwierzęcego). Bogate w beta-karoten są natomiast czerwone i żółte owoce oraz warzywa: marchew, dynia, morele, brzoskwinie, pomarańcze. Mnóstwo beta-karotenu znajduje się ponadto w zielonych częściach warzyw, takich jak: szpinak, brokuły, natka pietruszki, sałata.

  

Można chrupać świeże marchewki pokrojone w słupki jako przekąskę w ciągu dnia. Ponadto dobrze jest sięgać czasem po naturalne soki marchwiowe (raczej jednodniowe, bez dodatku konserwantów i cukru). Prócz tego warto pokochać wątróbkę i szpinak, smarować kanapki masłem i nie zapominać o zjadaniu żółtych owoców.

marchewka z ananasem

O czym warto wiedzieć?

1. W przypadku spożywania marchewki ważne jest, by ją rozdrobnić (dla lepszego przyswojenia witamin przez organizm). Należy pamiętać, że witamina A należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (obok wit. D, E, K), co oznacza, że ich wchłanianie jest efektywne w towarzystwie choć odrobiny tłuszczu (do gotowanej marchewki można dodać łyżeczkę masła). 

2. Witaminy A, C, E tworzą razem grupę tzw. przeciwutleniaczy, czyli związków antyoksydacyjnych. Mają nieocenione znaczenie w walce z wolnymi rodnikami, zapobiegając przedwczesnemu starzeniu.

3. Przed latem warto dostarczyć organizmowi dodatkową dawkę beta-karotenu w postaci suplementów diety z apteki. Należy pamiętać, że pomogą one ochronić skórę przed zniszczeniami wywołanymi przez słońce, ale nie zastąpią - rzecz jasna - stosowania kremów z filtrem przeciwsłonecznym.

alat

Zobacz, kto jest uzależniony od marchewek?

Czytaj także w Znam.to: Doskonały podkład kryjący za 18 zł  

 

Zobacz więcej na temat:

Komentarze (9)
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • avatar
  • avatar
  • avatar

    Gość: Gość

    0

    Ja też miałam niedobór witaminki A - najbardziej dokuczały mi bóle głowy oraz wypadanie włosów. Od jakiegoś czasu pije Plusssz Detox - który zawiera bardzo dużo tej potrzebnej witaminy - i naprawdę mi pomogło nie tylko na te objawy.

  • avatar

    Gość: Gość

    0

    Drożdze powinny zostać zabite przed spożyciem - pamietajmy o tym... Zawsze przed spożyciem zagotuj mleko z drożdzami aby je zabić i tym samym nie doprowadzic do ich zasiedlenia się w Twoim przewodzie pokarmowym - i korzystania z Twoich składników odżywczych i witamin i minerałów :)

  • avatar

    0

    ja codziennie na wieczór piję ciepłe mleko z dwoma łyżeczkami drożydży działa nie tylko na cerę ale i na całe ciało.Jest tylko jeden minus-nie jest zbyt smaczna:(

  • avatar

    0

    przez pewien okres jadłam codziennie marchew ale dwało słabe efekty, ale jakby tak jeśc tą karotkę tak przez miesiąc to może i dałoby to efekty

  • avatar

    Gość: Gość

    Oceniono 2 razy 0

    Wychodzi na to, że mam niedobór Wit. A? No nie dziwne, skoro z wątrobą, tranem czy brokułami toczę od lat wojnę...

  • avatar

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane