Zielono mi, czyli moda na eko-kosmetyki

Moda na ekologiczne jedzenie (organic food), kosmetyki czy ogólnie rzecz biorąc tryb życia opanowała już niektóre kraje Zachodu. Od jakiegoś czasu powoli zaczyna kiełkować także w Polsce.

Wzrost świadomości ekologicznej oraz potrzeba robienia tzw. etycznych zakupów następuje wprost proporcjonalnie do zwiększania się dobrobytu. W Wielkiej Brytanii logo Organic stało się niezwykle popularne. Prócz jabłek czy pomidorów pochodzących z upraw ekologicznych, powszechne są ekologiczne kosmetyki oraz środki czystości, pozbawione detergentów ujemnie wpływających na środowisko naturalne.

W Polsce dostępność tego rodzaju produktów jest jeszcze niewielka, być może dlatego, że wciąż ogromne znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowych ma cena. A jak wiadomo, produkt eko kosztuje więcej .

Rosnąca popularność trendu eko spowodowała powstanie międzynarodowych organizacji certyfikujących firmy, opierającej swą działalność na produkcji ekologicznej. Najbardziej znaczącą jest Soil Association , która wprowadziła piewrszy ujednolicony standard dla produktów organicznych .

Warto zauważyć też, że polskie akcje promujące postawę ekologiczną mają charakter jednorazowych "zrywów", a nie stałej, spójnej działalności i są zwykle prowadzone przez organizacje pozarządowe, które nie dysponują wystarczającymi środkami na ich kontynuowanie.

Jedyną powszechną akcją uświadamiającą znaczenie odpowiedzialności ekologicznej był wprowadzany przez kolejne samorządy obowiązek pobierania opłat za jednorazowe torebki foliowe w sklepach i hipermarketach. Wszczęto akcje społeczne na rzecz spopularyzowania toreb wielokrotnego użytku (bawełnianych, lnianych itp.). Niektóre firmy (np. Żabka) skorzystały z tej okazji w celach promocyjnych licząc, że moda na "zielony wizerunek" przełoży się na wymierne zyski. Nadzieje te okazały się jednak płonne.

Niestety, wysiłki zwiększenia świadomości proekologicznej spełzły na niczym, a plastikowe torby jak były, tak i są niezwykle popularne, spychając do czeluści szuflad swoje ekologiczne odpowiedniczki. 

Okazuje się jednak, że nurt eko najlepiej promuje się sam, a poszerzająca się niszę konsumentów chętnych do ekologicznych zakupów zauważają firmy kosmetyczne .

Wiele z nich wprowadza do swojej oferty eko produkty. Jest to część ich strategii marketingowej, zgodna z nurtem wzrostu znaczenia CSR (Corporate Social Responsibility ), czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. Zjawisko to polega na dobrowolnym uwzględnianiu interesów społecznych i ochrony środowiska w działalności biznesowej. W przypadku marek kosmetycznych naturalnym wydaje się być skupienie uwagi na ekologii.

Przykładem marki, która podkreśla swoją politykę proekologiczną jest Bielenda . Jak informuje w materiałach prasowych:

"Bielenda szanuje prawa natury, co więcej - tego samego wymaga od Partnerów i Dostawców (...). Nasze produkty z najnowszych linii powstają na bazie roślin z certyfikowanych upraw roślinnych, nie stosujemy substancji pochodzenia zwierzęcego i nie przeprowadzamy testów na zwierzętach. Surowce służące do ich produkcji pochodzą z terenów czystych ekologicznie , gdzie ich uprawa, zbiór, przetwarzanie oraz przechowywanie odbywają się bez udziału syntetycznych związków chemicznych."

Inną, znaną na polskim rynku marką, która wprowadza nurt eko jest Dr Irena Eris .

Niedawno stworzyła linię kosmetyków bezpiecznych dla środowiska i opartych na najnowocześniejszych technologiach - Dr Irena Eris TECHNOLOGY INSIDE ECOLOGY, którą charakteryzuje połączenie skuteczności działania opartego zaawansowanych technologiach z troską o środowisko naturalne .

Przyjazne naturze , ekologiczne opakowania to:

- redukcja rozmiaru opakowań do niezbędnego minimum - tak, by nie zmniejszając pojemności, maksymalnie ograniczyć zużycie materiałów

- wykorzystanie papieru , który posiada certyfikat FSC (pochodzi on z lasu zarządzanego zgodnie z dobrem przyrody, a także dobrem żyjących na jego terenie społeczności)

- wykorzystanie papieru mało przetworzonego - szybko biodegradowalnego , czyli rozkładanego na elementy, które są naturalnymi składnikami środowiska

- zastosowanie słoiczków wykonanych z jednorodnego tworzywa, łatwych do poddania recyclingowi

- rezygnacja ze zbędnych zdobień , stanowiących obciążenie dla biodegradacji (ascetyczna i prosta forma).

Grzegorz

Jedną z firm o "zielonych" korzeniach jest marka Essential Care , specjalizująca się w kosmetykach organicznych. Jej produkty są sprzedawane za pośrednictwem sklepów internetowych, ale też sieci stacjonarnych drogerii Douglas. Wprowadzenie tego typu kosmetyków do szerokiej dystrybucji najlepiej świadczy o rosnącej popularności eko-trendu i zapotrzebowania na tego typu kosmetyki.

Kosmetyki ekologiczne, różnorakich marek, raczej mało znanych na polskim rynku są dostępne głównie w sklepach internetowych . Udało nam się znaleźć kilka tego rodzaju adresów:

- www.ekodrogeria.pl

- www. femi.pl

- www.kosmetyki-naturalne.sklep.pl

- www.kosmetykinaturalne.sklep.pl

- www.ekobabeczki.pl

- www.jasminea.pl

- www.naturalnysklep.pl

- www.eko-kosmetyki.pl

- www.ecolive.pl

- www.synesis.pl

Życzymy odpowiedzialnych zakupów!

alat

Nasz test: Zabieg antycellulitowy typu body wrap

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.