Lula Look

Piramida żywieniowa

Katarzyna Bigos
17.08.2010
A A A Drukuj
Piramida żywieniowa

Piramida żywieniowa (Fot. Shutterstock)

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z zasad, które powinno się brać pod uwagę podczas układania zbilansowanego jadłospisu. Ich zbiór nazywa się "Piramidą żywieniową".

Piramida Żywieniowa jest podzielona w taki sposób, by informowała co powinno stać się podstawą naszego jadłospisu, a co powinniśmy jeść raczej sporadycznie zachowując umiar.

Przestrzeganie piramidy pomoże nam uniknąć błędów żywieniowych, a tym samym zachować prawidłową masę ciała.

Oto poszczególne piętra:

1) Szczebel - Aktywność fizyczna.

Systematyczne wykonywanie ćwiczeń lub uprawianie sportów jest podstawą do zachowania szczupłej sylwetki i uniknięcia otyłości. Nie tyle ważny jest sam rodzaj sportu, ale jego systematyczność. Ćwicz regularnie - to ważne również dla twojego zdrowia, przyspiesza krążenie krwi, dobrze wpływa na oddychanie, zmusza do wysiłku mięśnie oraz przede wszystkim poprawia samopoczucie.

2) Jedź produkty zbożowe pełnoziarniste.

W tej grupie znajdą się:

- wszystkie rodzaje pełnoziarnistego pieczywa,

- kasze,

- otręby,

- płatki owsiane,

- makarony razowe,

- dziki ryż.

Produkty zbożowe powinny być głównym źródłem energii , a jednocześnie podstawą dobrze zbilansowanej diety. Dobrze jeśli znajdą się w twoim jadłospisie przynajmniej 2 - 3 razy dziennie

3) Owoce i warzywa

Powinno być dla nich miejsce w każdej diecie. Przede wszystkim dlatego, że są głównym źródłem witamin i zdrowej energii. Porcja warzyw może znajdować się w każdym posiłku. Możesz je jeść nawet 5 razy dziennie. Dobrze byś jadła je przynajmniej 2 razy dziennie.

4) Nabiał

Mleko, jogurty, maślanki, sery, czy kefir to przede wszystkim doskonałe źródło wapnia - budulca naszych kości i zębów. Dlatego też ich obecność w naszym organizmie jest bardzo istotna. Poza tym produkty te zawierają pełnowartościowe białko oraz witaminy. Dobrze jest spożywać produkty mleczne 1-2 razy dziennie.

5) Orzechy oraz nasiona roślin strączkowych

Nasiona takich roślin jak: fasola, groch, soja, soczewica również są źródłem białka i witamin oraz składników mineralnych.

6) Ryby, drób oraz jajka

Zawierają one pełnowartościowe białko - niezbędne nam do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Powinno się je jeść 2 razy dziennie.

7) Oleje roślinne

Zaliczają się do nich:

- oliwa z oliwek,

- olej słonecznikowy,

- olej rzepakowy,

- a także kukurydziany, sojowy i arachidowy,

- pestki słonecznika, dyni, czy orzechy.

Produkty tego typu powinny znaleźć się w codziennym jadłospisie.

8) I ostatnie piętro tworzą produkty takie jak:

- czerwone mięso,

- masło,

- słodycze i produkty cukierniane,

- słone przekąski.

Są one źródłami tłuszczów nasyconych, które nie są dla nas zdrowe. Dlatego lepiej jest spożywać te produkty sporadycznie. Często też mają nasycone tłuszcze zwierzęce, które mają bardzo niekorzystny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. Z kolei słodycze i słone przekąski są źródłem węglowodanów prostych - również szkodliwych dla naszego zdrowia, bo łatwo przekształcających się w tkankę tłuszczową. Lepiej jest więc unikać tych produktów.

Zobacz też:

Na czym polega dieta strukturalna?

PYTANIE Czy zdrowo się odżywiasz?

 Tak, staram się przestrzegac zasad zdrowego odżywiania
 Nie. Jem wszystko to, na co mam ochotę. W ogóle się tym nie przejmuje.
 Staram się, ale nie zawsze mi to wychodzi.

Zobacz więcej na temat:

  • 6
  • 1

Komentarze (11)

Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • avatar

    Oceniono 8 razy 6

    staram się zdrowo odzywiac ale jak każdy musze popełniac grzeszki,bo nie ma nic lepszego niż mm kawałek truskawkowej milki XD ,baaardzo dużo cwiczę, może to ze względu na to ,że trenuję kick boxing (każdej dziewczynie polecam!) ,piję dużo wody,to wspomaga dobre samopoczucie ,a nie tlyko poprawia wygląd ;)

  • avatar

    Oceniono 6 razy 6

    Ja odżywiam się zdrowo, ćwiczę kiedy tylko mam czas, a staram się codziennie.
    Codziennie zjadam jakiś owoc, piję dużo wody. Oprócz tego w mojej diecie znajdują się produkty pełnoziarniste. Pomiędzy posiłkami przegryzam orzechy czy muesli. :)

  • avatar

    Oceniono 8 razy 6

    Ja codziennie gimnastykuję się. Pieczywa prawie nie jem (tak jakoś mam), tłuszcze zazwyczaj te zdrowe spożywam. I mam fazę na wegetarianizm.

  • avatar

    Gość: Gość

    Oceniono 5 razy 5

    albo inaczej. jem wszystko na co mam ochotę ale co jakiś czas mam wyrzuty sumienia, ze tak sie truje ;p

  • avatar

    Oceniono 7 razy 5

    Dużo ćwiczę, staram się zdrowo odżywiać, ale nie zawsze wychodzi :p i nie lubię wszelakiego mięsa. Blee

  • avatar

    Oceniono 2 razy 2

    Ja jem wszystko na co mam ochotę .. i taką dałam odpowiedź ... próbuję zdrowo się odżywiać ale jakoś mi to nie wychodzi ... lube warzywa ,owoce ziarniste produkty itp. ale jak mam na coś niezdrowego ochotę to nie mogę się powstrzymać .. szczególnie od chipsów ... a w dodatku moja mam nie gotuje zbyt zdrowo .. może jak będę mieszkać sama to zacznę zdrowo się odżywiać .. i tak na razie nie mam się co martwić :)

  • avatar
  • avatar
  • avatar

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najczęściej czytane