Czytelnicy o wychudzonych modelkach: "Tak wyglądałam 2 lata temu. Miałam anoreksję" kontra "moda rządzi się swoimi prawami"

Najczęściej komentowany artykuł miesiąca wzbudził skrajne emocje. Poszło o niedowagę w świecie mody.
Kampania Gucci Pre-Fall 2016 - to zdjęcie zostało uznane za nieetyczną reklamę przez organizację ASA. Modelka to Avery Blanchard. Kampania Gucci Pre-Fall 2016 - to zdjęcie zostało uznane za nieetyczną reklamę przez organizację ASA. Modelka to Avery Blanchard. Glen Luchford / mat. prasowe Gucci

O co tutaj chodzi?

Pamiętacie to zdjęcie? Na początku miesiąca brytyjska organizacja Advertising Standards Authority wydała wiosennej kampanii Gucci negatywną opinię i zaapelowała o zaprzestanie wykorzystywania zdjęcia 17-letniej Avery Blanchard. Ciało amerykańskiej modelki miało być zbyt szczupłe i nieproporcjonalne, a sama reklama - nieodpowiedzialna. Na Lula.pl tekst na ten temat sprowokował internetów do pozostawienia 177 komentarzy, nie licząc wypowiedzi na Facebooku.

Większość z Was była przekonana, że ASA podjęło właściwą decyzję i tego typu reklamy powinny zniknąć w luksusowych magazynów. W sondażu aż 89% procent czytelników odpowiedziało, że tak - modelki Gucci są za chude. Ale nie wszyscy - byliśmy też oskarżeni o bezpodstawną krytykę naturalnie chudych osób, a niektórzy czytelnicy przypominali o standardach branży mody.

Oto najciekawsze wątki dyskusji >>>

Lookbook Gucci Pre-Fall 2016 i nieprawdopodobnie szczupła Peyton Knight Lookbook Gucci Pre-Fall 2016 i nieprawdopodobnie szczupła Peyton Knight mat. prasowe Gucci

Promowanie choroby?

Większość komentujących krytykowała posturę modelek zatrudnianych przez dom mody Gucci:

- Tylko to nie ma się podobać nam, szaraczkom. To ma się podobać arystokratom-kokainistom, której wyszukany gust i estetyka zawsze obracały się wokół androgenicznych nastolatek z rozchylonymi ustami i błędnymi oczami. [Głos_z_sali, forum Lula.pl]


- Wystające kości, smutne twarze. Zdjęcia wyglądają, jakby za modeli wybrano pensjonariuszy jakiegoś hospicjum. Dziwię się rodzicom tych dzieci ( bo przecież nadal to dzieci), że pozwalają na doprowadzenie ich do takiego stanu. Pieniądz ważniejszy niż zdrowy rozsądek?? Ogólnie, kampania odstręczająca, dołująca, ciuchy fatalne... [malinka, forum Lula.pl]


- Nie należy promować ani otyłości ani anoreksji, chyba że wynika to z choroby, może zacznijmy promować normalność, co niestety jest utrudnieniem dla projektantów mody [Urszula Dz., fanpage Kobieta.Gazeta.pl]

- Tak wyglądałam 2 lata temu - przy wzroście 165 cm ważyłam 37 kg... Miałam anoreksję, do dziś leczę zaburzenia odżywiana. Chciałam osiągnąć ideał kobiety, który promowany jest w mediach... kobiety szczupłej niczym trzcina... zaprowadziło mnie to do szpitala. Teraz dzięki pomocy psychologa i swojej ciężkiej pracy ważę o 10 kg więcej, a i tak wyglądam bardzo szczupło... Może z biegiem czasu będzie lepiej. Jak można promować taki wygląd? [Kika, forum Lula.pl]

Anja Rubik dla Kérastase Anja Rubik dla Kérastase Kérastase/mat.promocyjne

Moda wybiegowa rządzi się swoimi prawami

Nieliczni obrońcy kampanii Gucci argumentowali, że wymagania świata mody są jasne, a szczupłość służy jak najlepszemu wyeksponowaniu ubrań.

Żeby mieć pojecie o czym mowa, w przeciwieństwie do większości komentujących, wyguglałam kilka z tych modelek. One mają 17-19 lat, a nie 12 czy 14, jak pisze część osób. [...]
Poza tym moda wybiegowa rządzi się swoimi prawami - takie modelki nie mają się podobać seksualnie, są częścią koncepcji projektantów i stylistów, a niektóre koncepcje ocierają się o sztukę, z resztą stroje wybiegowe to też często pomysły i fantazje, a nie ubiory do wyjścia na ulicę. To nie jest moda użytkowa, bo taką macie np. w Bon Prix, to jest moda do oglądania i o której ma się mówić. Z części komentarzy mam wrażenie, że do pokazywania nadają się kobiety, na widok których panom staje, a inne już nie. Chociaż z drugiej strony był zachwyt nad kampaniami z 60-latkami wyglądającymi na 10 lat więcej, więc już nie wiem.
Poza tym anoreksja dotyka promila kobiet i nie pojawia się od patrzenia na chude modelki - najczęściej ma podłoże psychiczne, emocjonalne, w jakichś problemach w domu czy otoczeniu. Dużo większym zagrożeniem jest epidemia otyłości, a redaktorki portalu jakoś nie dopatrzyły się zagrożenia w grubej, nazywanej poprawnie politycznie "plus size" Ashley Graham - a to takie wzorce należy zwalczać, bo niedługo będziemy społeczeństwem grubasów, umierających na zawał lub miażdżyce w wieku 50 lat. [...]
Osobiście jestem fanką figury np. Vanessy Hudgens czy Gisele Bundhen - różne sylwetki, ale widać, że panie nie wychudzone, nie otłuszczone, nie dojeżdżają każdego kilometra samochodem, tylko ruchu się nie boją - pisze "ann" w wyczerpującym i merytorycznym komentarzu na Lula.pl.

Pojawiły się także argumenty o "wizji artystycznej", a przeciwnikom kampanii była nawet zarzucana... zazdrość o smukłość bohaterek.

- Jakoś o grubej modelce nikt nie powie, ze niezdrowo wygląda... [easy, forum Lula.pl]


- Jak dla mnie są piękni. ludzie, to tylko koncepcja artysty, ma prawo prezentować swoje projekty na jakich tylko chce ciałach, a że chudzi, odrealnieni ludzie są nad wyraz romantyczni, przynajmniej w mojej opinii i projektanta również, toteż idealnie się wpasowuje ich estetyka. jak dla mnie nawiązują nieco do jakiś bogatych, ćpiących dzieciaków z okresu późnych lat 60, ale nadal to jest tylko wizja, obraz [eoeoeo, forum Lula.pl]


- Ale macie ból d... ha ha ha. Modelki są bardzo chude od zawsze, a teraz nagle afera o taką reklamę na której nawet za bardzo niczego nie widać? xD Żenada bo grubasom się załączył hejt. [iza, forum Lula.pl]

Avery Blanchard, Avery Blanchard, "za chuda" modelka Gucci bez makijażu www.instagram.com/averyblanchard

Współczesne modelki

W dyskusji wielokrotnie przewijała się kwestia wieku współczesnych modelek. Wprawdzie bohaterka skandalu Avery Blanchard (na zdj.) ma już 17 lat, jednak wygląda znacznie młodziej. Wiele modelek zaczyna pracę jeszcze w gimnazjum. Inna muza Gucci, chudziutka Peyton Knight, rozpoczynała karierę w wieku 12 lat. Wśród postulatów pojawiły się sugestie, że dorosłe ubrania powinny reklamować dorosłe kobiety oraz wyrazy tęsknoty za ponętnymi supermodelkami z lat 90.

- A przypomnijcie sobie Cindy Crawford , Monikę Belucci, czy inne modelki lat 90-tych
fajnie wyglądały, były kobiece i seksowne jak diabli
na tamtych kobietach, energicznych i seksownych takie ciuchy wyglądałyby może i fajnie
faceci też wyglądali jak Faceci, męscy i energiczni. Na tych trupkach bez wyrazu te ciuchy wyglądają jak ubrania do trumny... [kocurxtr, forum Lula.pl]


- Taką mam jedną idee fixe, aby ubrania dla dorosłych kobiet reklamowały dorosłe kobiety. Zbudowane jak kobiety. Ja rozumiem, że łatwiej uszyć na kogoś kto nie ma piersi i bioder tylko wygląda jak deseczka, ale podobno mowa o wielkim krawiectwie. Może warto w końcu nauczyć się szyć... [tekla70, forum Lula.pl]


- To przecież jeszcze dzieci, jak można tak skrzywdzić człowieka, wmawiając mu, że to jest kanon piękna, bardzo dobrze, że zakazano tej reklamy, przecież ktoś stoi za promowaniem takiej chudości, powinni ponieść odpowiedzialność to narażanie na utratę życia i zdrowia [pięknkotka, forum Lula.pl]


- A kto za te dzieci plecak zaniesie do szkoły?? One na pewno nie dadzą rady nawet podnieś zeszytu!!! NORMALNOŚĆ TAK, jakie utrudnienie dla projektantów??? A kto zmieści się w taki rozmiar?? [Katarzyna R., fanpage Kobieta.Gazeta.pl]

Kampania Gucci Pre-Fall 2016 Kampania Gucci Pre-Fall 2016 Glen Luchford / mat. prasowe Gucci

Tak się kręci darmową reklamę...

Kilka komentarzy wskazywało na cynizm świata mody. Zatrudnienie bardzo szczupłych modelek i ucharakteryzowanie ich w ten sposób miałoby służyć wywołaniu rozgłosu wokół kampanii. Takie działania są bardzo skuteczne - o negatywnej opinii brytyjskiej organizacji ds. etyki w reklamie pisały media na całym świecie.

- A tymczasem gazeta.pl promuje te zdjęcia, całkiem za darmo. Brawo, szum się opłaca. Szkoda, że te dziewczyny płacą za to swoim zdrowiem [gosia, forum Lula.pl]


- Zaszokowali? Są w gazecie? Nazwa firmy widoczna? Tak się kręci darmową reklamę. [jok,forum Lula.pl]


- Teraz reklama musi szokować i tak też robią, inaczej nikt by o tym nie mówił [lidia lipińska pozzi,forum Lula.pl]

Anja Rubik Anja Rubik (AP Photo/Rafael Yaghobzadeh)

Czym jest skinny shaming?

Bardzo ciekawa dyskusja wywiązała się na ścianie jednej z użytkowniczek Facebooka. Advertising Standards Authority, Lulę oraz komentujących oskarżono o tzw. skinny shaming, czyli prześladowanie z powodu chudości. Problem dotyczy wielu gwiazd show-biznesu, w tym Anji Rubik, która regularnie jest oskarżana o anoreksję i inne zaburzenia żywienia. Tabloidy śledzą każdy centymetr, który pojawia się lub znika na biodrach polskiej top modelki.

Szczególne kontrowersje wywołało określenie z raportu ASA - "Jej tułów i ręce są bardzo smukłe i niezgodne z proporcjami ciała". Redakcji z kolei oberwało się za określenia użyte w opisie estetyki kampanii - szczególnie odniesienia do XIX-wiecznych tropów: epidemii gruźlicy czy ideałów urody z obrazów prerafaelitów. Dyskusja jest o tyle ważna, że pod postem odezwało się wiele dziewczyn, które były i są dyskryminowane ze względu na bardzo szczupłą sylwetkę. Zgadzamy się, że naturalnie szczupłe osoby nie powinny być posądzane o zaburzenia łaknienia. Tylko jak odróżnić zdrową dziewczynę od chorej? Szczególnie na zdjęciu reklamowym.

Cała dyskusja z Facebooka:

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.